Lessons learned
Hierna volgen op volgorde van de hoofdstukken een groot aantal uitspraken uit het boek Alles voor de sport die als aforismen of als advies zijn opgeschreven. Ze vormen een afspiegeling van de visie van Frank van den Wall Bake over sport en sportmarketing, waarmee mensen met activiteiten of interesse in dit gebied hun voordeel kunnen doen.
Proloog
- Sport is aantrekkelijk voor sponsors
- Sport is emotie, perfect voor image building
- Neem de tijd om een aantal verschillende proposities uit te werken
- Sponsoring kan gaan om naamsbekendheid, maar ook om een ander imago of reputatie
- Gebruik bluf, wees een kwajongen
- Denk alles tot in de puntjes uit
- Weet alles over je (potentiële) klanten en hun persoonlijke voorkeuren
1 Een geslacht van nette mensen
- Goed zijn in sport kan je privileges opleveren
- Leraren kunnen je een eind op weg helpen
- Op kamers wonen geeft je vrijheid
- In militaire dienst leer je discipline
- De verantwoordelijkheid nemen (de baas zijn) is goed voor je zelfvertrouwen
- Vier het leven
- In het buitenland kun je je horizon verbreden
- Mensen zijn een optelsom van hun vader en moeder
2 Zwerven en thuiskomen
- Hou van actie
- Spreek je talen
- Zorg dat je weet hebt van financiële zaken
- Durf de gebaande paden te verlaten
- Ken je product: als je lastige vragen krijgt moet je ze kunnen beantwoorden
- Doe een marketing opleiding
- Gebruik je gezonde verstand bij het selecteren van potentiële klanten
- Bluf zonder te liegen. Trailer nr. 28 wekt een suggestie dat er nog minimaal 27 andere trailers zijn
- Zorg dat wat je verkoopt ook is wat je hebt beloofd
- Een faillissement is geen nederlaag
- Lees relevante boeken
- Communiceer!
- Huren is geld weggooien, kopen is investeren
- Wees brutaal. Na tien keer mis schieten heb je bij de elfde keer raak
- Zakendoen met Engelsen schiet niet op
- Ontwikkel nieuwe producten en/of diensten
- Luister naar de klant
- Houd het totaalplaatje in de gaten en zorg dat je alle onderdelen onder de knie krijgt
3 Eerste schaap over de dam
- Zorg dat je bureau op stand is gevestigd
- Een krediet geeft vooral rust en zekerheid
- Een goed netwerk helpt je imago
- Word vrienden met (invloedrijke) journalisten
- Pak alle opdrachten aan, ze kunnen je helpen aan grotere klussen
- Als het om kinderen gaat weigert niemand
- Als er één schaap over de dam is volgen er meer
4 Het fenomeen is in trek
- Kom je afspraken altijd na en stel niet uit tot morgen
- Spaaracties waren de eerste vormen van sportsponsoring
- Merchandise is vaak winstgevend
- Tennis is een vriendelijke sport zonder geweld
- Zoek merken die bij de uitstraling van de sport passen
- Bij evenementen organisatie is goed briefen heel belangrijk
- Creativiteit in het verzinnen van formats is essentieel: inhoudelijke verbinding tussen sponsors en sport
- Val op: een andere kleur papier voor een nieuwsbrief valt op
- Je kunt een nieuwsbrief zien als een combinatie van feiten, speculatie en een provocerende mening
- Geef fouten ruiterlijk toe: betrouwbaarheid boven alles. En vermeld de foute bron
- Wie weet wat hij niet weet, die weet!
5 Wind in de zeilen
- Bedenk wanneer een gebeurtenis journalistiek relevant is
- Sport is in elke marketingmix een communicatie mogelijkheid
- Je kunt sport goed gebruiken voor een imago verandering
- Je kunt met sport goodwill voor je merk kweken
- Probeer bij een evenement de sponsornaam in de evenementnaam op te nemen
6 Papa heeft een sportwinkel
- Een bedrijf runnen is teamwork: één is de baas, maar je doet het samen
- Wissel de kwajongen af met de serieuze, gedisciplineerde persoon
- Afspraak is afspraak
- Juist als het goed gaat moet je aan acquisitie doen
7 Soms wiebelig, vaak stabiel
- Doe soms een diepte investering in goede contacten
- De parkeerplaats is met de daar geparkeerde automerken vaak een goede inspiratiebron
- De onvoorspelbaarheid van winst of verlies maakt sport mooi
- Als sponsor verbind je het merk met de sport in goede en slechte tijden, dat creëert binding met de fans
- Goede sponsoring werkt alleen als het wordt ondersteund met reclame
- De doelstelling van een sportbond is het organiseren en promoten van de eigen sport. Een toernooi sluit daar perfect op aan
- Zet een evenement breed op en schrap minder belangrijke onderdelen als de sponsor opbrengsten tegenvallen
- Het is belangrijk een band op te bouwen tussen de media en de sport
- Het belang van de sport en de sporters moet altijd op de eerste plaats staan
- Het sponsorende merk moet aansluiten bij de sport en de sporters
- Een promodorp hoort tussen parkeerterrein en evenement. Zorg dat niemand er omheen kan
- De kortste weg naar het IOC is via een IOC lid
- Bestuurders in de sport worden vaker geselecteerd op beschikbaarheid dan op geschiktheid
- Niets mooiers dan in een sponsorship vanuit de core van je product te kunnen helpen. Zoals auto’s voor topsporters
8 Waar een klein land groot in kan zijn
- Tickets verkopen kan helpen de toeloop in goede banen te leiden
- In de jaren tachtig kwam door sportsuccessen het omslagpunt dat het bedrijfsleven in sport geïnteresseerd raakte
- Een goed idee heeft vele vaders
- Verwacht geen directe omzet van een investering in sport gerelateerde promotie
- Als je een atleet isoleert, zit hij niet lekker in zijn vel en kan hij ook niet optimaal presteren
9 Gevonden geld voor koning voetbal
- ‘You win some, you lose some’
- In de beginjaren betekende sportsponsoring vaak het financieren van de hobby van de directeur
- Zorg dat een sponsor niet als bank wordt gebruikt
- Naamsbekendheid door sportsponsoring is één van de vele doelstellingen
- Associatieve waarde is steeds belangrijker geworden.
- Kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit
- Definieer helder de doelgroep in je campagnevoorstel
- Je hebt er niets aan als er negatief over je wordt gesproken
- Dankzij structurele geldstromen vanuit het bedrijfsleven naar de sport, floreerde de sport. Hoe beter de resultaten, hoe beter de publiciteit
- Belazer de boel niet, maar wees niet vies van een beetje bluf
- Bescherm je bronnen en sta op de bres voor je vrienden
10 Een absolute shitperiode
- Onthoud allerlei details en de namen van je relaties
- Denk twee kanten op: help koper en verkoper
- Advocaten leveren negatieve energie op
- Schat mensen en hun capaciteiten goed in
- Geef nieuwelingen vertrouwen en de ruimte om dingen te doen
- Wees niet money-driven maar fun-driven, als het plezier er af spat dan komt het geld vanzelf
- Zonder wrijving geen glans
- Juist in een klein bedrijf moet je goed zorgen voor je personeel, dan staan ze altijd voor je klaar
11 Iedereen houdt van schaatsen
- Als je een goed idee hebt, pak het direct op
- Wees alert op de actualiteit
- Leg potentiële sponsors altijd verschillende proposities voor
- Profileer je niet als sponsor van een bond, maar als sponsor van een sport
- Sporters hebben een hekel aan bonden. Iedereen houdt van sport maar niemand van de bond
- Sporters kunnen een positief uithangbord voor je bedrijf zijn
- Sporters komen op de eerste plaats. Zij moeten baat hebben bij sponsoring
12 Een delicatessenwinkel
- Het management in de sport blijft vaak achter bij de professionaliteit van het bedrijfsleven
- Vaak wordt in de sport op beschikbaarheid en niet op geschiktheid geselecteerd
- Zorg dat je iedereen kent die er toe doet
- Waak als een pitbull over de belangen van de sponsor
- Je kunt nooit iets van een sporter vragen of eisen dat de prestatie negatief beïnvloedt
- Sponsors betalen een hoop geld. Als je ze permanent aandacht geeft doen ze dat met plezier, als je ze links laat liggen pakt de beslissing over het verlengen van een sponsorship volgende keer misschien anders uit
- Zorg dat de sponsor ook de sponsor is van alle geledingen binnen de club of de sport
- Topsporters zijn zelden goede bestuurders, ze zijn compromisloos
- Blijf werken aan de werf onder het schip, zorg dat de basis klopt
- Als je op procesmatige wijze iets aanpakt, is één ding essentieel: gedragen besluitvorming
13 Dit gaat niet goed
- Als je wil winnen moet je alleen mensen om je heen verzamelen met dezelfde ambitie
- Sponsoring op het hoogste niveau is tailormade. Die overtuig je niet met een standaard presentatie
- Ga als sporter niet op kantoor bij de sponsor zitten. Je bent geen werknemer van de sponsor
- Als je voor subsponsors moet zorgen, maak dan dat de hoofdsponsor dit niet kan blokkeren.
14 De cirkel is rond
- Gezondheid is een groot cadeau
- Mensen zijn vaak bezig met beren op de weg, redenen waarom dingen niet zouden kunnen. Bedenk waarom het wel een goed idee is
Epiloog
- Als sportmarketeer verdeel je het spel tussen de sponsor, de sport en media
- Sporters worden te weinig op hun voorbeeldfunctie gewezen
- Als marketeer zit je nog wel eens in een spagaat als het gaat om de balans tussen rebels en betrouwbaar
- Door je aan sport te verbinden, krijg je niet alleen die warmte, maar ook de associatieve waarde die sport biedt, van gezondheid, obesitasbestrijding, tot teambuilding en integratie
- Digitale strategieën en sociale media worden steeds belangrijker. Data spelen een waanzinnig belangrijke rol en het is logisch dat het bedrijfsleven zich daaraan aanpast, maar het is niet het een of het ander. Sportsponsoring is prima te combineren met een data-gedreven benadering, sterker nog: het kan elkaar enorm versterken
- Sport past perfect in de huidige samenleving, waarin in toenemende mate issues ontstaan op het gebied van bewegen, zorg, gezondheid, opvoeding, integratie, inclusie. Dat zijn allemaal elementen die we in de sport kunnen tackelen. Sportsponsoring ís maatschappelijke sponsoring
- Juist als er iets aan de hand is moet je niet in paniek raken
- Als sponsor moet je duidelijk maken dat je misdragingen afkeurt, maar dat je de sport blijft steunen, juist in moeilijke tijden
- Hoe groter de sport, hoe meer cowboys
- Sport moet de baas in eigen huis blijven en dus niet bezwijken voor het ‘grote geld’
- Bezint eer gij begint
- Stel nooit tot morgen wat je vandaag nog kunt doen
- Met geld is alles te koop
- Uiteindelijk bepaalt de consument de grens
- Een ander gevaar in de sport is ‘overkill’
- Koester schaarste
- Sport blinkt uit in opportunisme en niet in langetermijnvisie
- Wie betaalt, bepaalt is de slechtste houding voor commerciële partijen in de sport
- Atleten moeten meepraten. Dat leidt tot meer zeggenschap en een bepaalde vorm van honorering
- Hou bij beloning rekening met de sport en de marktgegevens
- Sportbestuurders moeten niet op het podium staan, maar in de coulissen
- De hele organisatiestructuur van sportbonden moet anders
- Er komen steeds meer professionele managers in sportverenigingsbesturen
- Sport moet een brug slaan naar scholen
- We moeten toe naar multi-sportverenigingen (fusies)
- Als sport sociaal maatschappelijk verantwoordelijkheid neemt, trekt dat allerlei nieuwe sponsors aan
- Sport en politiek gescheiden willen houden, is naïef. Dat kan niet
- De politiek moet veel meer gebruik maken van de sport
- We moeten in sportsponsoring veel meer de kant op van reputatie, laten zien dat sportsponsoring meer te bieden heeft dan pure zichtbaarheid
- Sportsponsoring is nu marketingbudget, terwijl ze het onder het corporate budget zouden moeten laten vallen
- Sport gaat steeds meer de maatschappelijke kant op
- Uiteindelijk is de band met de fans bepalend voor alles in de sport